Lær å synge

Sang er en gammel tradisjon og en musikkform som spiller en stor rolle i moderne musikk. Uansett hvilket toneleie man har kan man bli god til å synge, hvis man trener sin stemme. Det finnes mange forskjellige former for sang og sangteknikker, som er laget for å passe til forskjellige musikksjangre og tradisjoner. En viktig del av sang er hvordan man bruger kroppen, da små endringer i måten man står og synger på, kan ha en stor effekt på hvilke toner man kan nå, og hvor klart stemmen kommer ut.



Stemmetyper


Nedenfor gjennomgås de forskjellige stemmetyper innenfor den klassiske musikkens sangtradisjon.

Kvinnestemmer inndeles i 3 typer:

  • Sopranstemmen, som er lys og og ligger høyt
  • Mezzosopranstemmen, som er mørkere og ligger litt dypere enn sopranstemmen
  • Altstemmen, som er mørkest og ligger dypest

Herrestemmer inndeles også i 3 typer:

  • Tenorstemmen, som er lys og ligger høyest
  • Barytonstemmen, som er mørk og ligger litt høyere enn basstemmen
  • Basstemmen, som er mørkest og ligger dypest

Utover disse finnes det ytterligere inndelinger, hvor man f.eks tar en stemme sin karakteristikk, størrelse, smidighet og klang med i betraktning. Dette er neppe relevant for en nybegynner, men brukes i særlig grad innenfor operasjangeren. Et eksempel på dette er operaens koloratursopran, som kan synge veldig høytliggende og hurtige toner, som f.eks. i den berømte arie “Nattens Dronning “ fra Mozarts opera Tryllefløyten.

Hvordan finner du din stemme type?

Dette burde kunne gi deg en pekepinn om hva din stemmetype er. Men det er viktig å huske på, at klangen alene kan lure deg, og det kan stemmens tonemessige rekkevidde også. Hvis man er sopran, men er nybegynner, har man kanskje ikke teknikken til å synge høye og lyse toner, enda. Som et resultat kan man kanskje bli lurt til å tro at man ikke er sopran. En utrent stemme har et begrenset tonemessig omfang.

I et samarbeid med en dyktig sanglærer vil stemmen utvikles. Både klang og rekkevidde vil forbedres, og så vil stemmetypen fremstå klarere.


Stemmeregister


En av de tingene som karakteriserer klassisk sang er at de sanger man synger, spenner over et forholdsvis stort toneomfang. Dette kan la seg gjøre, fordi man i undervisningen utvikler og utnytter stemmens forskjellige funksjoner eller registre. Når vi prater, bruker vi kun et begrenset toneomfang i et forholdsvis dypt leie.

Dette kalles stemmens fullregister. For å kunne synge sanger med høyere toner skal en randregisterfunksjon i stemmen utvikles. Det høres komplisert ut, men det er når lyden gjøres lysere og tynnere og kan strekke seg høyt opp.

Prøv f.eks. å imitere lyden av en utrykning sirene! Broen mellom det dype fullregister og det lyse randregisteret i stemmen heter mellomregisteret. I klassisk sangtrening arbeider man med å gjøre overgangen mellom stemmens registre så umerkelige og bløte som muligt, så stemmen har den samme klang på både dype og høye toner.

Ved å arbeide med registrene på denne måten kan man f.eks. unngå at stemmen knekker eller blir spent når man synger bestemte toner.

Føttene

La oss starte fra bunnen. Det er viktig, at du plasserer deg godt og solid midt på føttene. For noen hjelper det å stå fremme på foten, men som utgangspunkt kan du la være å stå på hælene.

Synger du i mange timer, kan du bli ganske svimmel og i verste fall besvime. Plasser føttene slik at avstanden mellom dem svarer til en hoftebreddes avstand. Beveger vi oss litt lengre opp i kroppen, er neste fokuspunkt knærne. Det er viktig med avslappede knær. Selvfølgelig skal du ikke falle sammen, men bøy dem litt, så du står behagelig.

Brystkassen

Etter knærne kommer brystkassen. Det er viktig at brystkassen blir foldet ut, så lungene kan bli fylt opp med luft. Står du med kroket rygg og faller sammen, er det ganske enkelt mindre plass. Her er en liten øvelse man kan gjøre:


Rett deg helt ut og legg armene på hodet. Ta et par dype pust og la så armene falle ned igjen. Når du lar armene falle, skal du holde brystbenet oppe og bevare den samme holdning i kroppen. Det føles kanskje litt merkelig, men hvis man øver på det, kan man bli vant til å bevare den holdningen.

Noen har en tendens til å svaie nede ved korsryggen når man retter seg helt opp. Det skal man helst unngå da det er viktig at man har kontroll over sine magemuskler, som vi bruker mye når vi synger. Svaier man mye, gjør man det vanskelig å kontrollere dem. Derfor er det viktig at du finner en balanse mellom å holde brystet høyt og samtidig  svaie litt i ryggen.

Nakken

Neste punkt er nakken. Mange har en tendens til å spenne nakken når man skal konsentrere seg om å synge. Det gjør at man spenner de to store halsmusklene rundt om strupen. Dermed blir strupen låst, og den kan ha vanskeligheter med å bevege seg som den skal. Derfor er det ganske viktig at nakken er så avslappet som mulig.

Hodet

Til slutt har vi hodet. Det beste her er å holde hodet så rett som mulig. Kikker du ned, klemmer du strupen, og kikker du opp strekker du den. Hold derfor hodet så vannrett som mulig så du ikke klemmer/spenner musklene rundt strupen. Alle disse reglene kan gjøre at du i starten føler deg helt stiv og anspent i kroppen.

Men det er nettopp det vi skal prøve å unngå, så øv deg på disse tipsene til det blir helt naturlig å stå slik. Det krever litt krefter for å holde seg rett og rank på denne måten, så øving er derfor nødvendig.


Hvordan synger man riktig?


En del av det å synge riktig og “sunt” er å bruke det vi kaller støtten. Støtten kommer fra vår core eller senter – det vil si fra hele den midterste delen av vår kropp – mage og rygg.
Grunnen til at vi skal bruke støtten er at man ellers kan komme til at spenne opp andre steder, som i hals og nakke, og dette kan påvirke lyden og på lengre sikt bruken av våre stemmer.

En god måte å sjekke om man bruker sin støtte riktig er ved å trekke pusten inn og deretter si “brrrrrr”, slik at leppene blafrer mot hverandre (“fly lyden”). Hvis man opplever at man ikke kan få leppene til å blafre konstant og flytende, er det fordi man ikke får brukt støtten skikkelig.

Det er viktig å være oppmerksom på at støtten beveger seg i en konstant bevegelse og hjelper med å bruke luften mer økonomisk, man puster ut gjennom de blafrende leppene. Støtten skal alltid være aktiv under sang, men det er veldig viktig at man gir helt slipp på den når man tar inn luft og når man starter på en ny frase eller øvelse.


Syng i sammenheng


Mange sangere mottar mange timer i solosang. Det er en god ide å bli undervist i enerom med en underviser, og man kan lære mye om å bruke sin støtte, balansere sin stemme og bruke luften mer økonomisk. Men det viktigste for å bli en god sanger er at man kan bruke sine ører.

Man bør være i stand til å lytte på seg selv, musikken rundt sin stemme og være oppmerksom på tonenes forhold seg imellom. Toner kan lyde forskjellig avhengig av hvem som synger dem, hvilket instrument de spiller, eller hvor de slåss an. Man må kunne gjenkjenne de rene toner og harmonier for selv å frembringe og kontrollere dem med best og mest vellydende utfall.

I sanggrupper og i kor får man mulighet for å øve og dyrke sin sang i en musikalsk sammenheng, som virkelig oppfordrer (for ikke å si tvinger) en til å lytte og synge med ørene.

Musikalske mønstre

Man lærer de musikalske mønstre der, på tross av at musikkens mangfoldighed går igjen overalt. En vil også lære å holde på en stemme, selv om de andre i gruppen har en annen stemme, så må man likevel støtte seg til dem. Man kan også få god trening i å synge med instrumental akkompagnement. Her skal man også “falle inn” i musikken og være en del av den.

Det er ikke nok å kunne støtte og styre de høye, lange, kraftfulle og klangfulle toner, hvis ikke de stemmer med resten av musikken. Selv hvis man synger alene “a capella” (uten akkompagnement), er det fortsatt noe som heter “resten av musikken”, det kan eksempelvis være tonen både før og efter.

En vesentlig del av stemmetreningen foregår dessuten på egen hånd, når man øver seg hjemme. De oppvarmingsøvelser som korlederen lager er ofte de samme som en privat underviser i sang ville ha benyttet. Strekke- og stemmeøvelser bør gjennomgås hver dag som daglig pleie av instrumentet.

Det er også veldig viktig å slappe av, da skuldre, hals og kjeve bør være avspent under hele sangen, slik at det er mellomgulvet som arbeider. "Syng fra fabrikken, ikke butikken" er en god metafor at huske på. Sangerens instrument brukes både i kor og når man er solist, så det er bare å komme i gang med å øve seg. Det er når man øver seg at man blir bedre.


Tips og triks til nybegynnere


Helt nybegynner?

Hvis man er helt grønn og aldri har sunget før, er det viktigste å huske på, at det aldri må gjøre vondt å synge eller gir kiling i halsen, da det kan skade stemmen. Det kan ta lang tid å lære hvordan du unngår å spenne din stemme, så ikke gi opp! Vær bevisst på at det ikke skal være vondt for å gjøre godt når det gjelder din stemme og sang.

Lær noter!

Å kunne lese noter og kanskje kunne spille litt piano er et fantastisk supplement til det å synge. Det blir mye lettere å orientere deg i musikken, hvis du kan lese den og ikke må memorere eller forsøke å gjette melodien. Og det er faktisk ikke så vanskelig – det finnes diverse huskesystemer og -regler. Hvis du i begynnelsen får en fornemmelse av intervallet til tonene seg imellom er du allerede langt på vei.

Lær teksten

Imitér ikke bare de sangene du lytter til, men lær teksten og melodien til sangen godt og ha din egen mening og fortolkning. Dette vil gi sangen en helt annen betydning, og det vil være lettere å synge med den rette teknikk, når du bruker ”din egen” stemme. Det er også en god ide å si linjer av teksten med vanlig stemme og så synge den. Talestemmen og sangstemmen skal ikke være for forskjellig.

Tålmodighet

Vær tålmodig med deg selv. All forbedring krever øvelse og ikke minst tid. Det tar lang tid å få støtten på plass – selv profesjonelle sangere arbeider et helt liv for å ha den rette støtte og teknikk når de synger. Så vær tålmodig og aksepter at man ikke alltid lykkes – og det er kun slik man lærer og blir en bedre sanger.

Trekk pusten

Tenk over hvordan du trekker pusten når du synger. Skuldrene skal ikke løfte seg opp, når du trekker luft inn. Det er helt greit at magen er helt avslappet, den skal være avspent selv om det kanskje ikke ser så flatterende ut. Hvis du er helt avspent vil du få maksimal plass til luft, som gjør at du kan synge lettere og bedre.

Ha det gøy!

Et av de viktigste råd innenfor sang er at man alltid skal huske at vi synger, fordi det er gøy! Det behøver ikke alltid å høre like bra ut. Det er en prosess og det er den som skal være gøy – resten av ferdighetene kommer etterhvert.


Motta sangundervisning?


Hos Musikk-undervisning.no kan du motta undervisning av en dyktig og erfaren lærer. VI har lærere rundt omkring i hele landet. Vi har dessuten undervisere til alle aldre og nivå, om skreddersyr undervisningen etter dine mål og ambisjoner - Så det er bare å komme i gang!


Hva er Musikk-undervisning.no?


Musikk-undervisning.no er en musikkskole med samlingspunkt på en hjemmeside, hvor vi skaper kontakten mellom lærere og elever. Vårt mål er å skape mer musikk i Norge! Vi tilbyr undervisning til alle uansett alder og nivå, da vi har kompetente og dyktige lærere, som alle har flere års erfaring med musikk og ikke minst en ren politiattest.

Hvis du har noen spørsmål til undervisningen, konseptet eller våre gitarlærere, så er du alltid velkommen til å kontakte Musikk-undervisning.no på telefon 23 89 89 17 eller mail [email protected],no