Firklanger og femklanger

I denne artikkelen kan du lese om hvordan man kan gjøre sin musikk mer spennende ved å utvide sine akkorder med firklanger og femklanger.


Close-up af mandehænder der spiller klaver


Firklanger


7'er akkorder

Hvis det står ett 7-tall etter en akkord betyr det at det har blitt lagt til en liten septim til treklangen slik at den nå er en firklang. Dominantakkorder har ofte lagt til en 7’er. Det betyr at hvis der ikke står et lite m er akkorden dur, og hvis det står et lite m er akkorden moll.
Eks: C7 = c – e – g – b
C med tillagt et lite septim. Den inneholder grunntone, stor ters, kvint og liten septim.
Eks: Cm7 = c – es – g - b
Cm med tillagt liten septim. Den inneholder grunntone, liten ters, kvint og liten septim.

Maj7 akkorder

Dersom det står maj7 eller en trekant: ^ etter akkordens grunntone betyr det at det er en durakkord med tillagt stor septim.
Eks: Cmaj7 / C^ = c –e – g - h
C med tillagt stor septim. Den inneholder grunntone, stor ters, kvint og stor septim.
Eks: Cmmaj7 / Cm^ = c – es – g – h
Hvis det står mmaj7 eller m^ efter akkordens grunntone betyr det at det er en mollakkord med tillagt stor septim. Denne akkorden er veldig sjelden og den inneholder grunntone, liten ters, kvint og stor septim.

6'er akkorder

Hvis det står ett 6-tall etter akkordens grunntone betyr det at den har fått tillagt en stor sekst – og alltid en stor sekst. En subdominant har ofte en tillagt sekst, men andre funksjoner kan også ha det (se artikkel om funksjonsanalyse).
Eks: C6 = c – e – g - a C med tillagt stor sekst. Den inneholder grunntone, stor ters, kvint og stor sekst.
Eks: Cm6 = c – es – g - a Cm med tillagt stor sekst. Den inneholder grunntone, liten ters, kvint og stor sekst.

Add9 akkorder

Add er en forkortelse for å ”addere”, som betyr å ”plusse” eller å ”tillføye”. I en add9-akkord tillføyer man derfor 9’eren, den store none. En stor none er den samme tonen som den store sekund, bare en oktav over (se sammensatte intervaller), men i praksis spiller man ofte en add9-akkord hvor 9’eren egentlig ligger midt mellom grunntonen og tersen. Det gir en ”tett” klang og brukes mye i pop!
I motsetning til en akkord hvor det bare står 9 etter grunntonen, skal man ikke ta med 7’eren! Akkorden består av grunntone, ters, kvint og stor none/stor sekund
Eks: C9: c – e – g – d
Eks: C9: Ofte legges 9’eren ned som en ”2’er”: c – d – e – g


Femklanger


I femklanger legger man til enda en tone slik at det nå er fem forskjellige toner.

9'er akkorder

Hvis det står et 9-tal etter akkordens grunntone betyr det at det både skal legges til en 7’er (liten septim) og 9’er (stor none/sekund) til akkorden. Man gidder ikke å skrive både 7 og 9, så derfor nøyer man seg bare med 9-tallet som også innefatter 7’eren.
En 9-akkord har altså i alt fem toner: Grunntone, ters, kvint, liten septim og stor none. En stor none er det samme som en oktav + en stor sekund (se sammensatte intervaller).
Eks: C9 = c – e – g – b – d
En C7 med tillagt 9’er. Den inneholder grunntone, stor ters, kvint, liten septim og stor none.
Eks: Cm9 = c – es – g – b – d
En Cm7 med tillagt 9’er inneholder grunntone, liten ters, kvint, liten septim og stor none.

Maj9 akkorder

Hvis det står maj9 eller ^9 etter akkordens grunntone skal det legges til en maj7’er (stor septim) og en 9’er (stor none/sekund). Samme som med 9’er-akkorden gidder man ikke å skrive både maj7 og 9 – hvis man skriver maj9 betyr det derfor at begge toner legges til treklangen. Den består altså av grunntone, ters, kvint, stor septim og stor none.
Eks: Cmaj9 = c – e – g – h – d En Cmaj7 med tillagt 9’er inneholder grunntone, stor ters, kvint, stor septim og stor none.
Eks: Cmmaj9 = c – es – g – h - d
Denne akkorden, uttalt ”c-mol-maj-ni”, er veldig sjelden men brukes ofte som avslutningsakkord i  fx James Bond-temamelodierne! Den har en veldig karakteristisk lyd. Den består av grunntone, liten ters, kvint, stor septim og stor none.

6/9 akkorder

Akkorden finnes spesielt i funk og jazz, spesielt i durform. Den er ganske sjelden i mollform men der finnes den nok mest i latin/bossa nova. Og så høres den litt ut som James Bond-akkorden maj9. Den tillfører, som navnet antyder, en 6’er (stor sekst) og en 9’er (stor none – dvs. oktav+stor sekund) til akkordens grunntone. En C6/9 uttales ”C-seks-ni”.
Eks: C6/9 = c – e – g – a – d
Eks: Cm6/9 = c – es – g – a - d


Finn en lærer der du bor!


Hos Musikk-undervisning.no kan du motta undervisning av en dyktig og erfaren lærer. Vi har lærere rundt omkring i hele landet. Vi har dessuten undervisere til alle aldre og nivå, om skreddersyr undervisningen etter dine mål og ambisjoner - Så det er bare å komme i gang!


Hva er Musikk-undervisning.no?


Musikk-undervisning.no er en musikkskole med samlingspunkt på en hjemmeside, hvor vi skaper kontakten mellom lærere og elever. Vårt mål er å skape mer musikk i Norge! Vi tilbyr undervisning til alle uansett alder og nivå, da vi har kompetente og dyktige lærere, som alle har flere års erfaring med musikk og ikke minst en ren politiattest.

Hvis du har noen spørsmål til undervisningen, konseptet eller våre gitarlærere, så er du alltid velkommen til å kontakte Musikk-undervisning.no på telefon 23 89 89 17 eller mail [email protected],no